Wij zoeken per 2025 twee nieuwe leden voor de Raad van Toezicht
De organisatie
ZGAO is gespecialiseerd in zorg en ondersteuning voor Amsterdamse ouderen. Door 700 collega’s wordt met plezier gewerkt bij de zorglocaties Flevohuis en De Open Hof Nieuw West, bij het Centrum voor Revalidatie & Herstel, bij de dagbestedingslocaties, het Ramses Shaffy Huis voor oudere kunstenaars, de revalidatiekliniek binnen OLVG en natuurlijk bij de teams van Zorg Thuis. De komende jaren openen wij twee nieuwe verpleeghuizen en breiden wij Zorg Thuis uit.
Wij geloven in goede samenwerking met buurtbewoners, het sociaal domein, ziekenhuizen en ouderenzorgorganisaties, woningbouwcorporaties, Gemeente, zorgkantoor en verzekeraar en zetten ons hier vol voor in. Kwaliteit van leven van onze cliënten staat voorop. Wij steunen onze cliënten om zo zelfstandig en zelfredzaam als mogelijk te zijn én zichzelf te kunnen zijn. Als collega’s zijn wij gastvrij, betrokken, professioneel, flexibel en praktisch. Wij vinden samenwerken belangrijk en nemen de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van ons werk.
Actuele ontwikkelingen
1. Hart voor kwetsbare Amsterdammers
ZGAO heeft een groot hart voor kwetsbare Amsterdammers, bijvoorbeeld cliënten die met meerdere problemen tegelijk kampen. Onder andere ons Centrum voor Revalidatie & Herstel is van betekenis op dit thema in de Amsterdamse keten. Deze zorg vraagt om nauwe samenwerking met onze ketenpartners en een bijzonder goede organisatie van de bedrijfsvoering én van de financiering.
2. Grote investeringen in vastgoed
De komende twee jaar opent ZGAO twee nieuwe verpleeghuizen. Ten eerste het Liesbeth List Huis, een mooie locatie op Oostenburg speciaal voor Amsterdamse kunstenaars met dementie. Een jaar daarna openen wij De Open Hof, een modern verpleeghuis nabij het Amstelstation met 130 studio’s, gekoppeld aan een appartementencomplex voor senioren. We zijn trots dat we deze nieuwbouw kunnen realiseren en we waarderen de goede relatie met de woningbouwcorporaties hierin. De investeringen in deze nieuwbouwprojecten vragen van het management en ons allemaal de komende twee jaar een focus op de kostenbeheersing binnen de bedrijfsvoering.
3. Langer thuis in een zorgzame buurt
Om een bijdrage te leveren aan het langer thuis kunnen wonen van Amsterdamse kwetsbare ouderen is ZGAO nauw betrokken bij het programma Lang Leven Thuisflats. Hierin werken we samen met bewoners, woningbouwcorporaties en welzijnsorganisaties.
Bestuur en management
De afdelingen en teams van ZGAO worden geleid door betrokken en ervaren teammanagers. Het Directieteam wordt geleid door de eenhoofdige Raad van Bestuur en bestaat uit twee directeuren Zorg, de concern controller en de eerste geneeskundige. Zij worden ondersteund door de business controller en de bestuurssecretaris.
Raad van Toezicht
De Raad van Toezicht van ZGAO bestaat uit vijf leden. Er zijn drie commissies actief: de Commissie Kwaliteit & Veiligheid, Auditcommissie en Remuneratiecommissie. Van elk lid van de Raad van Toezicht wordt deelname verwacht aan één van de commissies.
De Raad van Toezicht heeft per 2025 twee vacatures, waarbij een lid plaats zal nemen in de Auditcommissie en een lid plaats zal nemen in de Commissie Kwaliteit en Veiligheid.
Good governance vormt de leidraad voor bestuur, toezicht en verantwoording. ZGAO volgt de Governancecode Zorg (zie www.governancecodezorg.nl).
De Raad van Toezicht ziet toe op de verwezenlijking van de doelstellingen van ZGAO. Ook is de Raad belast met het toezichthouden op de uitvoering van het beleid van de stichting en de algemene gang van zaken in de organisatie. Tot zijn taken behoren onder meer het goedkeuren van de begroting en de jaarrekening, strategische bestuursbesluiten en het gevraagd en ongevraagd adviseren van de Raad van Bestuur. De Raad van Toezicht voert twee keer per jaar overleg met de medezeggenschapsorganen.
De agenda van de vergaderingen wordt door de voorzitter van de Raad van Toezicht en de Raad van Bestuur samen voorbereid. Er wordt gewerkt met een jaaragenda op basis van de jaarlijkse beleids- en controlcyclus. Het aantal geplande plenaire vergaderingen bedraagt doorgaans vijf per jaar, los van commissiewerkzaamheden en zelfevaluatie.
Bij de samenstelling van de Raad van Toezicht is het van belang dat de leden samen beschikken over de vereiste kennis, ervaring en netwerken om beleid en strategie, de geboden zorg en dienstverlening, de organisatie en de bedrijfsvoering in algemene zin te kunnen beoordelen. Om de taken adequaat te kunnen uitoefenen moet de Raad van Toezicht maatschappelijk breed geïnformeerd zijn. Daarom hebben de leden een eigen netwerk dat relevant is voor de organisatie. Een binding met Amsterdam vinden wij belangrijk en waardevol.
Elk lid van de Raad is een generalist met de benodigde kwaliteit om verschillende aspecten integraal af te wegen. Naast bestuurlijke en/of toezichthoudende ervaring gaat het om deskundigheden op het gebied van een of meer van de hiernavolgende kennisvelden:
- Kwaliteit van de zorgverlening
- Openbaar bestuur
- Cliëntenperspectief, sociaal perspectief
- Bedrijfsvoering: Financiën, juridische aspecten, vastgoed en ICT
- Organisatie- en managementontwikkeling
- Ondernemerschap, marketing
- Maatschappelijke ontwikkelingen en overheidsbeleid relevant voor de ouderenzorg (bijvoorbeeld de beweging van zorg naar gewoon leven, community care).
Samenspel met het Bestuur
Goede zorg wordt gekenmerkt door goede samenwerking en gezamenlijke normen en waarden. Dit geldt ook voor de Raad van Toezicht en de Raad van Bestuur.
Met het oog op een constructief samenspel met de Raad van Bestuur hanteert de Raad van Toezicht een positief-kritische houding. Het leidende uitgangspunt is wederzijds vertrouwen. Feedback wordt gegeven en ontvangen vanuit een positief vizier en gericht op de toekomst.
De samenwerking met de Raad van Bestuur is gebaseerd op een onafhankelijke wijze van toezicht uitvoeren. Bestuur en toezicht investeren in continue dialoog, bevragen elkaar, laten ruimte voor twijfel en steunen elkaar. Alles met als doel de missie van ZGAO dichterbij te brengen.
Algemeen profiel Raad van Toezicht
Ieder lid van de Raad van Toezicht voldoet aan het volgende profiel:
- Heeft affiniteit met de ouderenzorg en de missie van ZGAO
- Beschikt over een breed interesseveld, in het bijzonder op maatschappelijk en bedrijfsmatig terrein en het terrein van de gezondheidszorg
- Is integer, heeft verantwoordelijkheidsgevoel en een onafhankelijke opstelling (d.w.z. heeft geen zakelijk of persoonlijk belang, is vrij van last en ruggenspraak)
- Is zich bewust van de rolverdeling tussen bestuur en toezicht en hanteert een juist evenwicht in betrokkenheid en afstand
- Heeft inzicht in maatschappelijke en politieke verhoudingen
- Heeft aantoonbare bestuurlijke kwaliteiten en ervaring
- Kan de Raad van Bestuur met raad en als klankbord terzijde te staan
- Heeft het vermogen om het beleid van ZGAO en het functioneren van de Raad van Bestuur te toetsen
- Heeft inzicht in de eisen die kwaliteit, doelmatigheid en continuïteit aan een organisatie als ZGAO stellen
- Beschikt over een breed netwerk, met name in Amsterdam, en is bereid dit in te zetten
- Is goed in staat hoofd- en bijzaken te onderscheiden
- Heeft het vermogen zich op hoofdlijnen een oordeel te vormen over door de Raad van Bestuur voorgelegde aangelegenheden
- Heeft voldoende tijd ter beschikking (minimaal circa 10 dagen per jaar). Is bereid en in staat vrijwel alle vergaderingen bij te wonen en zich daar terdege op voor te bereiden. Is hiernaast beschikbaar voor consultaties en overleg, waar nodig ook op korte termijn
- Werkt goed samen binnen een Raad van Toezicht als team.
Specifiek profiel lid portefeuille Kwaliteit & Veiligheid
Ruime kennis en ervaring op het gebied van zorg en het integraal richting geven aan kwaliteit
- Directie- of bestuurservaring op het gebied van zorg en kwaliteit van zorg
- Een goed beeld van trends, innovatieve zorginhoudelijke, kwalitatieve en cliëntgerichte ontwikkelingen in de ouderenzorg of brede zorgsector
- Kent het overheidsbeleid en kan zich een oordeel vormen over kansen en bedreigingen binnen de ouderenzorg
- Bij voorkeur zelf bekend met het inhoudelijke, primaire proces, de aspecten van het organiseren en ziet kwaliteit primair als een cultuuraspect, ondersteund door protocollen, opleiding
- In staat vanuit het toezicht vakkundig te adviseren op het gebied van de naleving van protocollen en implementeren van kwaliteitssystemen binnen een omgeving van professionals
- Beschikt over kennis van kwaliteitsmanagementsystemen en certificeringtrajecten binnen de zorg.
Specifiek profiel lid portefeuille Bedrijfsvoering
Ruime kennis en ervaring op het gebied van de financiële sturing van een zorgorganisatie
- Directie- of bestuurservaring op het gebied van bedrijfsvoering
- In staat vanuit het toezicht vakkundig te adviseren op het gebied van bedrijfsvoering, financiën en huisvesting
- Fiscale en financiële deskundigheid en ook kennis van bouw, beheer en onderhoud
- Kennis van financieel beheer en beleid, inzicht in planning en controle
- Een goed beeld van de ontwikkelingen in de ouderenzorg of brede zorgsector
- Kent het overheidsbeleid en kan zich een oordeel vormen over kansen en bedreigingen binnen de ouderenzorg.
Vergoeding
De vergoeding is gebaseerd op de richtlijnen van de NVTZ.
De vergoeding voor een lid bedraagt in 2025 ca. € 13.500,- (vergoedingen worden begin 2025 definitief vastgesteld).
Meer informatie
Heeft u vragen over de sollicitatieprocedure, dan kunt u terecht bij Harriëtte Schaafsma, bestuurssecretaris. Zij is bereikbaar via telefoonnummer 020 592 52 01. U kunt uw vraag ook per e-mail aan ons voorleggen: h.schaafsma@zgao.nl.
Solliciteren
Uw sollicitatie bestaande uit een motivatiebrief en c.v. ontvangen wij graag uiterlijk 8 december a.s. via e-mail naar a.fens@zgao.nl.
Planning
Selectiegesprekken bij ZGAO: week 51 (16 – 20 december 2024).